Dalton

Wij zijn een Daltonschool. Dat betekent dat ons onderwijs is ingericht volgens de 5 kernwaarden van het Daltononderwijs.

Samenwerking

Een Daltonschool is een leefgemeenschap waar kinderen en volwassenen op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Kinderen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als kinderen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een klasgenoten, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een Daltonschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het Daltononderwijs is bijvoorbeeld de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de regels van ons kindcentrum vormen de grenzen waarbinnen de kinderen hun vrijheid leren gebruiken. Een kind leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt.

Door kinderen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om ieder kind een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren. Kinderen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor kinderen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.

Effectiviteit

Op De Dissel is de Daltonwerkwijze een manier om effectiever te werken. Het schoolse leren is doelmatig. Effectiviteit veronderstelt duidelijkheid over onderwijsopbrengsten. Het onderwijs heeft een brede functie. Naast kennisoverdracht vormt het kinderen ook cultureel en moreel, zodat ze zelfredzaam en sociaal verantwoordelijk worden. Geoefend in, gewend aan en voorbereid op het leven, werken en samenleven.

Het Daltononderwijs binnen ons kindcentrum is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Dat is ook één van de redenen dat kinderen zelf verantwoordelijkheden hebben en daadwerkelijk iets bijdragen aan de taken die gedaan moeten worden in het kindcentrum.

Zelfstandigheid

Zelfstandig leren en werken op een Daltonschool is actief leren en werken. Een kind wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van kinderen. Als deze houding nog niet aanwezig is bij kinderen, werken wij hier actief aan.

Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een kind leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een kind tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn. Dit alles binnen de grenzen van de mogelijkheden van het kind.